TYLKO TERAZ: darmowa dostawa bez kwoty minimalnej!

Jak lepiej spać #2 – O drzemkach, godzinach i pozycjach snu

Jak lepiej spać #2 – O drzemkach, godzinach i pozycjach snu

JAK LEPIEJ SPAĆ #2: O drzemkach, godzinach i pozycjach snu

Drzemki

Odpowiadając na pytanie jak spać, nie sposób pominąć tematu drzemek. Drzemka w ciągu dnia poprawia wydajnośc i samopoczucie; istnieją nawet dowody na to, że sen dwu-fazowy (składający się z dwóch faz: długiego wypoczynku w nocy oraz krótszego snu po południu) był częścią rytmu dobowego naszych przodków wieki temu, co da się wciąż zaobserwować wśród kultur południowych, praktykujących siestę. Drzemek należy jednak unikać, kiedy powracającym problemem jest zasypianie w nocy, lub utrzymywanie snu do rana, ponieważ nawet krótki sen w ciągu dnia usuwa z organizmu część nagromadzonej adenozyny, potrzebnej do wygenerowania zdrowego i głębokiego snu. Wtedy więc korzystne będzie wyeliminowanie drzemek, w celu zaakumulowania zmęczenia i podtrzymania klarownego rytmu dnia i nocy.

Ile godzin powinno się spać?

Naukowy konsensus na temat tego, ile powinniśmy spać wynosi 8 godzin. Jeśli wydaje Ci się, że jesteś jedną z osób, które są w stanie funkcjonować dobrze przy 5 lub 6 godzinach snu – zalecane jest wybicie sobie tego z głowy. Zgodnie z badaniami, by być w grupie osób których krótki sen jest wystarczająco wydajny, musiał(a)byś posiadać wariację genu BHLHE41, a szansa na to, że tak własnie jest, wynosi mniej niż 1%. Nawet dla osób posiadających ten rzadki gen, ich potrzeba snu określana jest jako około 6 godzin snu każdej nocy.

Może natomiast pojawić się pytanie: skąd biorą się różnice między gatunkami odnośnie czasu snu (przypomnijmy, że koty śpią nawet 20 godzin dziennie)? Na to nie ma konkretnej odpowiedzi, jednak zapewne jest to rezultat, na który w sposób złożony wpływa wiele czynników takich jak dieta, nawyki polowania, struktury społeczne, metabolizm i złożonośc układu nerwowego, które wszystkie musiały zostać w wyniku ewolucji wybalansowane by odpowiadać wymaganiom otoczenia.

Pozycje snu

Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na pytanie, w jakiej pozycji lub na którym boku powinno się spać. Uważa się, że spanie na plecach przynosi najwięcej zdrowotnych korzyści: pozwala głowie, szyi i kręgosłupowi na odpoczynek w neutralnej pozycji; chroni nas przed refluksem żołądkowo-przełykowym; uśmierza bóle biodra i kolan. By nauczyć się, jak spać na plecach, można pomóc sobie na kilka sposobów: zainwestować w twardszy materac oraz możliwie płaską poduszkę, podłożyć poduszkę pod kolana (co złagodzi ból w kręgosłupie oraz ograniczy naszą skłonnośc do kręcenia się w nocy) oraz swobodne ułożenie nóg i rąk (unikać należy sztucznego, sztywnego ulokowania kończyn).

Jeśli z kolei cierpimy na bezdech senny, spanie na boku będzie najlepszym wyborem, gdyż wspomaga ono drożnośc dróg oddechowych. Podczas ciąży z kolei, poleca się spanie na lewym boku, które poprawi krążenie zarówno dla matki jak i płodu, chroniąc też przed naciskiem macicy na wątrobę (zlokalizowaną po prawej stronie), a dodatkowymi usprawnieniami będą ugięcie nóg w kolanach i umieszczenie poduszki pomiędzy nogami.

Podobne posty

Poznaj 12 sprawdzonych sposobów na lepszy sen w formie darmowego e-booka od Wild Alchemy!

Zapisz się do naszego newslettera, by otrzymać darmowy PDF: